مقالات

مصرف غذاهای سنتی: ارتقاء سلامتی

تغییر شیوه زندگی، شهر نشینی و ماشینی شدن در عصر تکنولوژی بر تغذیه مردمان نیز بی تأثیر نبوده و باعث گذار تغذیه ای از سمت غذاهای سنتی با ارزش تغذیه ای بالا به سمت غذاهای آماده یا فست فود با ارزش تغذیه پایین شده است. در این میان شیوع بالای بیماری های مرتبط با تغذیه از جمله بیماری های قلبی و عروقی، چاقی، سرطان و دیابت نیز خارج از انتظار نیست. به طوریکه مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی رتبه اول و سرطان ها رتبه دوم مرگ و میر را در کشور به خود اختصاص داده اند. مصرف غذاهای سنتی میتواند به عنوان مرهمی بر عوارض و استرس های زندگی مدرن می باشد.
مقایسه غذاهای سنتی با غذاهای آماده نشان میدهد که از بسیاری جهات غذاهای سنتی نسبت به غذاهای آماده برتری دارند از جمله:
  • 1-    بدلیل استفاده بیشتر از مواد تازه و سالمتر مانند سبزیجات، حبوبات، غلات کامل و ...در غذاهای سنتی، محتوای مواد مغذی از قبیل پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی در این غذاها بیشتر از غذاهای آماده است.
  • 2-    روغن مورد استفاده در غذاهای آماده 5 تا 7 برابر بیشتر بوده و به دلیل حرارت دیدن زیاد و چند بار استفاده حاوی مواد سمی و سرطان زا می باشند در حالیکه روغن غذاهای سنتی قابل کنترل و سالم تر هستند.
  • 3-    در تهیه فراورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس از امعاء و احشای حیوانات و پوست مرغ استفاده می شود به این دلیل حاوی چربی اشباع و کالری و مواد مضر زیادی است در حالیکه گوشت یا مرغ مورد استفاده در غذاهای سنتی، تازه، سالم و کم چربی هستند.
  • 4-    نمک مورد استفاده در غذاهای سنتی بدلیل استفاده از طعم دهنده های دیگر از جمله سبزیجات معطر، آبلیمو و ابغوره و ... کمتر است در حالیکه نمک غذاهای آماده بسیار زیاد است و ممکن است فاقد ید و تصفیه نشده باشد.
از جمله غذاهای سنتی مورد استفاده در استان کرمانشاه می توان به ماسوا( آش ماست)، دانه کلانه (آش دندان)، آش هروش، ترخینه، عدسی، بورانی سبزیجات محلی از جمله پاغازه وکنگر، بامیه و تماته ( بامیه و گوجه)، خاخرما ( تخم مرغ و خرما، خورش خلال، خورش کنگر، آش شلغم و ... اشاره کرد. خواص برخی از مواد مورد استفاده در این غذاها به طور خلاصه در زیر آمده است:
غلات از جمله گندم و جو دارای کربوهیدرات، پروتئین، آهن و ویتامین های گروه B هستند که در تأمین انرژی بدن و سلامت اعصاب نقش دارند.
حبوبات بویژه عدس حاوی مقدار مناسبی آهن هستند که مانع از ایجاد کم خونی فقر آهن در افراد می شود. و ضمناً در ترکیب با غلات پروتئین کاملی را برای بدن فراهم می آورند.
لبنیات مورد استفاده در برخی از این غذاها حاوی مقادیر زیادی پروتئین، کلسیم، فسفر، ویتامین های A و B هستد که به محکم شدن استخوان و دندان، رشد و سلامت پوست کمک می کنند.
سبزیجات مورد استفاده حاوی ویتامین های گروه B ، ویتامین  A ،C ، آهن، اسید فولیک و فیبر هستند که در مقاومت در برابر عفونت، ترمیم زخم ها، سلامت چشم، و بینایی، سلامت پوست، کمک به سوخت و ساز بدن و تنظیم کلسترول در بدن نقش دارند.
بنابراین با توجه به خواص گفته شده به جاست زین پس جایگاه ویژه این غذاها را در سفره خانواده مجدداً پر جلوه سازیم.

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.