مقالات

کمپین تغذیه سالم

زهرا صفری کارشناس تغذیه  ۱۳۹۴/۱۰/۰۱
سلامتی یک نعمت است و یکی از گزینه هایی که در حفظ سلامتی بسیار حائز اهمیت است، تغذیه و شیوه زندگی افراد میباشد. یک رژیم غذایی سالم به حفظ و بهبود سلامت عمومی بدن کمک میکند و تمامی نیاز های بدن از جمله نیاز به ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده می سازد. یک رژیم غذایی سالم باید همه گروه های غذایی (غلات، حبوبات، لبنیات، چربی، میوه، سبزی و گوشت) را در برداشته باشد به گونه ای که دو اصل تعادل و تنوع در آن رعایت شود.

تنوع  در رژیم غذایی به این معناست که  تمامی گروه های غذایی را در رژیم خود بگنجانید و تعادل به این معناست که از هر گروه به اندازه توصیه شده مصرف کنید. افراط و تفریط در سبک زندگی افراد جامعه ما جای خود را به رعایت دو اصل تعادل و تنوع داده است که حاصل این امر رواج بیماری هایی نظیر دیابت، فشارخون، دیس لیپیدمی و ... می باشد. بیماری های خطرناکی که هر ساله افراد زیادی را به کام مرگ می کشاند. جالب توجه است که تمامی این بیماری ها با داشتن یک رژیم غذایی سالم و توجه به چند توصیه ساده که در زیر به تفضیل به آن می پردازیم، قابل پیشگیری می باشد.

با کاهش مصرف روغن و نمک و شکر می توان خود را در برابر بیماری های شایع غیر واگیردار نظیر دیابت، فشار خون، دیس لیپیدمی، کبد چرب و ... بیمه کرد.

سعی کنید نمکدان را از سفره های خود حذف کنید.(در بسیاری از موارد افراد بدون آنکه غذا را بچشند و بر سر عادت به غذای خود نمک می پاشند.حذف نمکدان از سفرها مانع از دریافت مقادیر اضافی نمک می شود.)

سعی کنید ذائقه کودکانتان را ازابتدای زندگی به غذاهای کم نمک عادت دهید. توجه داشته باشید که از 6 ماهگی تا 18 ماهگی ذائقه کودک شکل می گیرد و این دوره مناسب ترین زمان برای عادت دادن کودک به داشتن یک رژیم غذایی سالم است.

توجه داشته باشیدکه بسیاری ازموادغذایی منابع پنهان قند و نمک هستند نظیر: انواع سس ها، قهوه های فوری، آب میوه های صنعتی، کمپوت ها و دسرهای آماده. با توجه به اینکه قند و شکر هیچ ارزش غذایی ندارد، بهتر است مصرف این منابع پنهان را حذف کرده و یا به حداقل برسانید.

متاسفانه هم اکنون انواع نوشیدنی های موجود در بازار پای ثابت سفره ها و مهمانی های ما شده اند که تهدید کننده های جدی سلامت جامعه ما هستند. بهترین نوشیدنی در کنار غذا دوغ های کم نمک است.

غذاهای سرخ کردنی علاوه بر اینکه هنگام سرو حاوی مقادیر بالای روغن هستند، از جمله عوامل ایجاد کننده سرطان می باشند هم به دلیل مناسب نبودن ظروف سرخ کردنی و هم بخاطر نامناسب بودن روغن های موجود در بازار. بهتر است تا حد امکان غذاها را به صورت آب پز یا بخار پز تهیه کرده و در مواقعی که ناچار به تهیه غذای خود به صورت سرخ کردنی هستید، از روغن های سرخ کردنی مایع برای این امر استفاده کنید.

موج عظیم غذاهای فست فودی وارد شده به بازار و تنوع بالای آنها سبب شده است که بخش قابل توجهی از برنامه غذایی ما را پوشش دهند. فست فود ها، یکی از عوامل مهم در بروز چاقی و همچنین یکی از عوامل مستعد کننده بروز سرطان می باشند. این مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی نمک و روغن هایی هستند که به نقطه دود رسیده و سرطانزایی آنها چندین برابر شده است، بهتر است دریافت این مواد را به حداقل رسانده و یا در منزل تهیه کنید تا از سالم بودن آن اطمینان داشته باشید.

میان وعده ها، وعده های بسیار مهم با جایگاه بسیار کمرنگی در رژیم غذایی ما هستند. بهتر است که هر فرد در روز 3 وعده اصلی و 3 میان وعده داشته باشد. بهترین انتخاب برای میان وعده ها مصرف میوه ها و آب میوه های طبیعی به جای شیرینی ها و تنقلات هستند. متأسفانه دریافت میوه ها و سبزی ها بسیار کمتر از حد سفارش شده است و این امر باعث شیوع کمبود ریز مغذی ها و ویتامین ها شده است.

انتخاب های ما سرنوشت ما را می سازند، سرنوشت خود را آگاهانه رقم بزنیم.


برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.