مقالات

پلاکتو ترمیم سلول های بنیادی

 ۱۳۹۴/۱۲/۱۹

به نام خدا

پلاکت و ترمیم (PRP)

سلولهای بنیادی و تئوری PRP

PRP سلول درمانی است ولی سلول بنیادی درمانی نیست.

سلولهای بنیادی که سازنده و مسئول بازسازی پوست، مو و مفاصل هستند، گذشت عمر وارد فاز سکون شده و فقط با یک شوک هورمونی می­توان آنها را وادار به تکثیر و افزایش تولید نمود. برای ایجاد این شوک نیاز به اثبات چند برابر شدن پلاکت­ها (حداقل 3 برابر) بدون ورود به فاز تو کشیدگی retraction و یا فقط حیات پلاکتها می­باشد.

 

PRP فیلر نیست:

باید توجه شود که PRP فیلر نیست. یعنی هر چند که بتوان آن را به صورت ژله­ای داخل نسج جا داد ولی ظرف حدود 2-4 ساعت سیستم فیبرینولیز بدن به کمک پلایمنی و پلاسمنیوژن این ژل را از بین برده و هیچ آثاری از آن نمی­ماند. و از طرفی دیگر ورود ژله­ای PRP (لخته)، به نسوج نرم می­تواند در مواردی از نظر ترمیوز در عروق انتهایی و ایجاد نکرد هم خطرناک باشد و اگر از PRP به عنوان فیلر می­خواهد استفاده شود باید با ترکیب Fnt-PRP به کاربرده شود. هرچند به PRP به تنهایی فیلتر نیست ولی مستند است نشان می­دهد علاوه بر باز جداسازی پوست بعد از تکمیل پروتکل درمانی (3-2 بار تزریق) می­تواند با تحریک سیستم استرسل­ها و تولید پروتئین­های ماتریکس خارج سلولی. از قبیل کلاژن خطوطی نظیر کازولبیال را پر کند.

مکان آناتومیک سلولهای بنیادی کجاست و چند درصد کلی سلولهای پوستی را شامل می­شوند؟ جایگاه آناتومیک سلولهای بنیادی عمق مؤثر تزریق و نحوه تزریق تعیین می­کند.

در ضمن، لایه زیرین اپیدرم از سلولهای بنیادی تشکیل نشده­اند و حدود 7-2% از این لایه را سلول­های بنیادی تشکیل داده­اند. و از طرفی دانه انتشار فاکتورهای رشد پلاکتی محدود است. پس همیشه باید تزریق اول به صورت Full Fnce انجام شود تا تمام سلولهای سازنده به صورت یک دست تحریک شود.

 

دکتر شایسته بزرگی

 

 

 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.