اخبار

مسئولین مرکزآموزشی ، درمانی طالقانی کرمانشاه ، پی گیر راه اندازی اولین مرکزمراقبت های طب تسکینی ( Palliative care ) در این بیمارستان

با توجه به نیاز مبرم بیماران صعب العلاج ، به ویژه بیماران سرطانی در سطح استان ، مسئولین مرکز آموزشی درمانی طالقانی کرمانشاه ، در صدد برآمدند تا اولین مرکز طب تسکینی سطح استان را در این بیمارستان دایر نمایند .

 

مسئولین مرکز آموزشی ، درمانی طالقانی شهر کرمانشاه ، با توجه به نیاز مبرم بیماران سطح استان ، با برگزاری سلسله جلساتی دوره ای موضوع  راه اندازی  مرکزمراقبت های تسکینی ((Palliative care را در دستور کار خود قرار داده اند. در دومین جلسه ی پی گیری تشکیل این مرکز ، که با دعوت از نهاد ها و دوایر درون سازمانی چون : معاونت های اجتماعی و امور درمان دانشگاه ، تعدادی از اعضای هیأت علمی متخصص در رشته های انکولوژی و درد  دانشگاه علوم پزشکی ، بخش مددکاری بیمارستان مذکور و ...  در روز یکشنبه  1396/10/24 در محل دفتر ریاست این مرکز برگزار گردید ،  رئیس مرکز آموزشی ، درمانی طالقانی با بیان ضرورت تشکیل این مرکز ، به مثابه ی مرکزی برای ارایه ی انواع حمایت های روحی و  روانی به  بیماران صعب العلاج سطح استان ، به ویژه بیماران مبتلا به انواع سرطان ، از تأسیس آن به عنوان یکی از نیاز های مبرم نظام سلامت استان یاد نمود.

در ادامه ی جلسه کارشناس مسئول هماهنگی برنامه ی طب تسکینی در بیمارستان طالقانی،  ضمن ارایه ی گزارش  بازدید خود از بیمارستان فیروز گر تهران ،  به عنوان یکی از مجریان برنامه ی طب تسکینی در سطح کشور و هم چنین  مؤسسه ی خیریه ی  مکسا در تهران ، به بیان نحوه ی فعالیت و عمل کرد  نهادهای مذکور در زمینه ی  حمایت از بیماران بالغ مبتلا به سرطان در سطح کلان شهر تهران پرداخت. وی ضمن بیان انواع کاستی های موجود عنوان نمود که نحوه ی فعالیت مراکز پیش گفته می تواند راهنمای عمل مرکز طالقانی قرار گیرد.

مجری طرح ایجاد کلینیک طب تسکینی نیز با بیان تخصصی موضوع ، ضمن اشاره به وجود مراکزی مشابه در تعدادی از بیمارستان های سایر استان های کشور ، بر ضرورت ایجاد آن در استان کرمانشاه تأکید نمود .

وی با توجه به نیاز مبرم بیماران ، به ویژه بیماران مبتلا به بیماری های صعب العلاج از جمله انواع سرطان ها گفت : " با توجه به اینکه در بیشتر اوقات ، درمان‏ هایی که برای بیماران مبتلا به سرطان انجام می‏ شود، واقعا آزاردهنده هستند و انواع سرطان ها با ایجاد علائمی از جمله: درد، تهوع و استفراغ، ریزش‌مو، کم‏ خونی، یبوست، آسیب‏ های شدید شکمی و... همراه می باشند ، هم چنین  عوارض ناشی از شیمی‏ درمانی، رادیوتراپی و عمل‏ های جراحی در بسیاری از موارد به گونه ای هستند که هم  بیمار و هم  خانواده وی را نیز تحت‌تاثیر قرار می‏ دهند، چنان که  بسیاری تاب تحمل آن را ندارند،نیاز به اعمال  طب تسکینی دو چندان می شود . به طوری که  بهره گیری از آن در بیماران و خانواده های آنان ، که به تازگی متوجه بیماری خود شده‏ اند، می تواند زمینه های کاهش استرس و اضطراب را فراهم آورده و بیماری را قابل تحمل تر نماید.

در این جلسه رئیس اداره ی تأمین و ارتقای سلامت مدیریت مؤلفه های اجتماعی مؤثر بر سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه نیز، به نمایندگی از سوی دکتر منصوری ، پیام حمایت همه جانبه ی این معاونت از تاسیس این مرکز را ، به اطلاع حضار رسانید.

گفتنی است اعضای حاضر در جلسه ، در ادامه ضمن مصوب نمودن پیشنهادات اجرایی،  براستمرار این جلسات تا رسیدن به هدف نهایی تأکید کردند.

۲۵ دی ۱۳۹۶ ۱۱:۱۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید