اخبار

معاون بهداشتی دانشگاه : مرگ و میر نوزادان کرمانشاهی کاهش یافته است

معاون بهداشتی دانشگاه : مرگ و میر نوزادان کرمانشاهی کاهش یافته است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به مقایسه شاخص های مرگ و میرکودکان زیر پنج سال قبل و بعد انقلاب که از شاخص های توسعه ای است اشاره کرد و گفت: در سال 57 این شاخص 104 در هزار تولد زنده بود در حالی که در ابتدای سال 1397 این شاخص به 16.77 کاهش یافته است.

دکتر ابراهیم شکیبا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا همچنین افزود: میزان مرگ و میر مادران باردار قبل از انقلاب 90 مرگ در 100 هزار بود که خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی به 14.51 در 100 هزار رسیده است، همچنین مرگ و میر نوزادان نیز که تا سال 57 ، 76 مرگ در هزار تولد زنده بود به 10.13 مرگ در هزار رسیده که یکی از افتخارات حوزه سلامت است.
او تعداد پزشکان فعال حوزه بهداشت را 40 نفر تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دانست که اکثریت از کشورهای هند و بنگلادش بودند، اما گفت: هم اکنون 305 پزشک که همه ایرانی هستند در نظام شبکه بهداشت مشغول به فعالیت می باشند.
وی در ادامه با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی 90 بهورز در 55 خانه بهداشت مشغول به خدمت بودند، گفت: اکنون یک هزار و 133 بهورز در 647 خانه بهداشت به روستاییان خدمات بهداشتی ارائه می دهند‌.
او اظهار داشت: تا قبل از انقلاب در استان 61 مرکز خدمات جامع سلامت وجود داشت و هیچ پایگاه سلامت شهری در سطح استان نداشتیم در حالیکه در سال 97 تعداد 134 مرکز جامع سلامت و 70 پایگاه سلامت در استان وجود دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: تعداد دندانپزشکان قبل از انقلاب به تعداد انگشتان دست هم نمی رسید اما اکنون 140 دندانپزشک و بهداشت کار دهان و دندان در 80 مرکز شهري و روستایی مشغول به ارائه خدمت هستند که توانستند در 2 سال اخیر بیش از 400 هزار دانش آموز را فیشورسیلانت و فلوراید تراپی کنند.
دکتر شکیبا افزود: قبل از انقلاب اسلامی فقط چند آزمایشگاه تشخیص طبی در سطح استان داشتیم ولی تا به امروز 50 آزمایشگاه فعال که نیمی از آن در دورافتاده ترین روستاها هستند در استان به مردم خدمات ارائه می دهند.
او یکی دیگر از افتخارات نظام سلامت بعد از انقلاب را پوشش واکسیناسیون دانست و گفت: در حالیکه قبل از انقلاب پوشش واکسیناسیون فقط 30 درصد بود هم اکنون به 100 درصد رسیده است.
وی در ادامه تصریح کرد: تشکیل پرونده الکترونیک سلامت نیز در سال های اخیر کلید خورد و با سعی و تلاش شبانه روزی همکارانم در حوزه بهداشت 95 درصد مردم استان در سامانه سیب صاحب یک پرونده سلامت شدند.

 

۱۱ دی ۱۳۹۷ ۰۹:۳۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید