اخبار

18 فروردین روز جهانی بهداشت

18 فروردین روز جهانی بهداشت

دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: همه ساله روز ۱۸ فروردین (۷ آوریل) به عنوان روز جهانی بهداشت در کشور های مختلف جهان گرامی داشته می شود. در کنفرانس سانفرانسیسکو در سال ۱۹۴۶ تصمیم به تشکیل یک سازمان بین المللی بهداشت گرفته شد که اساس نامه آن در هفتم آوریل سال ۱۹۴۸، در نیویورک تنظیم و تصویب شد و در ژوئن همان سال اولین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان ۶۱ کشور جهان تشکیل شد. سازمان بهداشت جهانی که در شهر ژنو - سوئیس قرار دارد از موسسات وابسته به سازمان ملل است.

معاون بهداشتی افزود: بهداشت در واقع زیر بنای فعالیت های اقتصادی و پیشرفت های اجتماعی یک ملت است و سلامت جامعه در گرو رعایت اصول بهداشتی می باشد و جامعه سالم و تندرست می تواند از منافع خود دفاع، و حقوق خود را کسب کند. بهداشت عبارت است از علم و هنر پیشگیری از بیماری ها، طولانی کردن عمر و بالا بردن سطح سلامت و توانایی بشر که اگر تک تک افراد جامعه سالم باشند، می توان در مجموع، یک جامعه سالم و توانا به وجود آورد.

*در قانون اساسی بر مسأله بهداشت تاکید زیادی شده است. در اصول سوم، بیست و نهم و چهل و سوم قانون اساسی بر ضرورت تأمین بهداشت و فراهم نمودن امکانات بهداشتی و درمان بیماری ها، و گسترش خدمات درمانی تأکید شده است.

دکتر شکیبا اضافه کرد: مسائل بهداشتی وسیع و گسترده است و با توجه به پیشرفت سریع علم، هر روز نکات بهداشتی ریزتر و دقیق تر و اهداف بهداشتی، گسترده تر می شوند. به طور خلاصه اهداف بهداشتی را می توان به چند صورت بیان کرد:سالم سازی محیط زیست، کنترل بیماری های واگیر و غیر واگیر،آموزش بهداشت عمومی، ایجاد خدمات پزشکی و پرستاری برای تشخیص و درمان بیماری ها، ایجاد و توسعه، یک سیستم اجتماعی که در آن هر فرد از وسایل و امکانات لازم برای سالم ماندن برخوردار باشد تا افراد از حق مسلم خود یعنی سلامت و زندگی طولانی بهره مند و در مواقع بیماری بتوانند از آن خدمات بهره مند شوند.

هدف و رسالت روز جهانی بهداشت چیست؟

رسالت روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت بالا بردن آگاهی عموم مردم جهان، درباره موضوع خاص بهداشتی است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را در رأس اولویت‌ های بهداشتی سال قرار داده است. این روز به عنوان نقطه شروع اجرای برنامه‌ های بهداشتی بلند مدتی است که می‌ بایست مدت‌ ها قبل از ۷ آوریل، فعالیت‌ های آن انجام شده و منابع آن فراهم گردد.

هر سال از طرف سازمان بهداشت جهانی با توجه به مشکلاتی که در سلامت مردم جهان وجود دارد شعاری را اعلام می کنند. شعار امسال "پوشش همگانی سلامت" است. پوشش همگانی سلامت یعنی همه مردم به خدمات بهداشتی با کیفیت مورد نیازشان در هر زمان و مکان بدون مواجه شدن با مشکلات مالی دسترسی داشته باشند. دسترسی به واکسن و داروهای مورد نیاز، درمان ایمن و کارکنان بهداشتی آموزش دیده. میلیونها نفر در سطح جهان هنوز به خدمات با کیفیت و کمیت مناسب بهداشتی و درمانی دسترسی ندارند به همین علت امسال سازمان جهانی بهداشت براین روند در کل کشورها تاکید کرده اند و شعار پوشش همگانی سلامت را انتخاب کرده اند.

وی در پایان افزود: اگر افراد جامعه نکات بهداشتی را رعایت کنند، بهداشت جامعه نیز تامین خواهد شد. بنابراین هر فردی در این کار سهمی دارد؛ انسان ها باید کوشش کنند تا از آلوده ساختن محیط زیست خود مانند هوا، آب، زمین و جلوگیری نمایند و از گسترش بیماری های واگیر و غیر واگیر با رعایت اصول بهداشتی جلوگیری به عمل آورند.

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ ۱۲:۰۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید