اخبار

دکتر شکیبا پیش از خطبه های نماز جمعه: خودمراقبتی بهترین راهکار برای تأمین سلامتی است

دکتر شکیبا پیش از خطبه های نماز جمعه: خودمراقبتی بهترین راهکار برای تأمین سلامتی است

معاون بهداشتی دانشگاه در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته کرمانشاه در مسجد جامع عنوان کرد: خودمراقبتی بهترین راهکار برای تأمین سلامتی است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه دکتر شکیبا گفت: شعار امسال هفته سلامت "مراقبت های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی" است که از سوی سازمان بهداشت جهانی طراحی شده که به یمن نظام مقدس جمهوری اسلامی پوشش همگانی در کشور ما محقق شده است.

وی با بیان اینکه نقش دولت در تامین سلامت مردم در بهترین حالت حدود ۲۵ درصد است و ۷۵ درصد دیگر نقش خود مردم است گفت: امروزه در تمام کشورهای پیشرفته دنیا مردم با ارتقای سطح آگاهی خود در ارتباط با سلامت به خودمراقبتی و پیشگیری از بروز بیماری می پردازند.

به گفته این مقام مسئول هم اکنون ۶۴۷ خانه بهداشت و مراکز متعدد جامع شهری و روستایی و پایگاه بهداشت در استان کرمانشاه وجود دارد که حتی در دورافتاده ترین روستاها نیز خدمات سلامت توسط کادر بهداشتی و درمانی از جمله بهورز ها ارائه می شود.

رئیس مرکز بهداشت استان عنوان کرد: سال گذشته ۱۰ هزار مرگ در استان کرمانشاه به وقوع پیوست که از این تعداد مرگ، ۴ هزار و ۵۰۰ مرگ به دلیل بیماری قلبی و عروقی بوده که می شود با تحرک کافی و تغذیه مناسب و خودمراقبتی از این مرگ ها پیشگیری کرد.

وی همچنین افزود: ۱۲ درصد از مجموع مرگ های استان نیز به دلیل دیابت و ۱۴ درصد به دلیل سرطان ها بوده که این موارد نیز در صورت خودمراقبتی قابل پیشگیری بودند.

دکتر شکیبا اعلام کرد: هم اکنون ۱۸۷ هزار نفر از خانواده ها و ۴۷ هزار نفر از دانش آموزان در استان به عنوان سفیران سلامت مقوله خودمراقبتی را در جامعه ترویج می دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه تمام مراکز بهداشتی درمانی در استان به صورت رایگان قند و چربی خون و بعضی از سرطان ها را چک می کنند و غربالگری انجام می دهند  از مردم خواست از این خدمات رایگان استفاده کنند.

به گفته وی پرونده سلامت برای ۹۹ درصد از جمعیت استان تشکیل شده و هم اکنون ۹۰۰ مرکز بهداشتی درمانی در استان کرمانشاه آماده ارائه خدمت به مردم استان است.

دکتر شکیبا با بیان اینکه در چند سال اخیر ۵۷ میلیون خدمت در سامانه سیب در کشور به نام استان کرمانشاه ثبت شده است گفت: بر اساس پیامکی که به خدمات گیرندگان ارسال می شود، ۹۷ درصد مردم استان از این خدمات اظهار رضایت کرده اند.

به گفته این مقام مسئول در استان ۶۵۰ مدرسه مروج سلامت و ۱۳۴ مدرسه پنج ستاره مروج سلامت وجود دارد که در این مدارس به خصوص مدارس دخترانه قرص آهن، مکمل ها و ویتامین ها به صورت رایگان ارائه می شود.

وی اظهار داشت: استان کرمانشاه در زمینه خدمات سلامت، یکی از استان های مطرح کشور و قطب منطقه غرب می باشد و در بیماری آنفولانزا، سل و ایدز به واسطه داشتن آزمایشگاه های مرجع قطب منطقه غرب کشور هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه از کشف و معدوم سازی ۲۲ تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی در استان در سال گذشته نیز خبرداد.

دکتر شکیبا با اشاره به اینکه یکی از اقدامات خوب دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال های اخیر ترویج روستاهای سالم بوده است گفت: از مجموع ۴۲ روستای شناسایی شده در این برنامه، ۳ روستا به عنوان سالم شناخته شده و ۲ روستا نیز به زودی به معرفی می شوند.

وی اظهار داشت: یکی از شاخص های مهم سلامت مرگ مادران باردار است که در سال ۹۶ در استان ۶ مورد مرگ مادر باردار داشتیم که این رقم در سال ۹۷ به ۴ مورد کاهش یافت.


۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۰۹:۳۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید